Fjellturer i nærområdet

Her er noen eksempler på vakre fjellturer tilgjengelig fra Amble Gård. De fleste turene er det lurt å kjøre bil til startpunktet.

Store Haugmelen

Middels krevende. Ca 16 km tur/retur fra start ved bom på Dalåker.

Turen starte fra bommen på Dalaker. Ta av riksvei 5 ved Kaupangersenteret, og følg veien opp mot Dalaker. Følg vei helt til parkering ved bommen. Derfra følger man veien via Goro opp til Svådn (neste bom). Der går vegen/stien opp mot høyre. Stien går over stølen Vassløysa og opp mot Haugmelen. Toppen ligg på grensa mellom Sogndal og Luster. Fra toppen er det fantastisk utsikt mot Urnes og innover Lustrafjorden.

Storehaugen

Middels krevende. Ca 8 km på sti tur/retur fra start ved Kaupanger idrettspark (en del stigning).

En av de flotteste sommerturene på Kaupanger. Det finnes mange utgangspunkt for denne turen, men den lengste turen er å starte fra Kaupanger idrettspark. Fra Kaupanger Idrettspark går stien via Hatleggi. Dersom man ønsker mindre stigning kan man starte turen fra Storamyri på flyplassveien. Her starter rødmerket sti. Når man kommer opp til skogsgrensa får man en fantastisk utsikt resten av turen. Det er mulig å gå både til toppen med masta (der trimposten ligger) og til toppen mot Sogndal. Utsikten mot Sogndal er verdt å oppleve.

Hesteggi

Krevende tur. Ca 8 km tur/retur og 700 høydemeter fra start på Kjørnes.

Turen er merka frå utkjøring like før toppen av Kjørnesfeltet. Følg stien til Jeiskedalen. Der er det skilta mot Hesteggi. Først god sti opp til skogsvei. Ta til venstre og følg veien ca 500 meter til nytt skilt ved sti som tar av til Hesteggi. Deretter vekslende, litt brattlendt opp til varde på toppen. Flott utsikt over Sogndal og mot Hafslo. Det er også mulig å starter fra Sogn Folkemuseum. Kryss hovedveien og følg skogsbilvei på motsatt side.

Bøttejuvkamben

Lett tur. Ca 8 km tur/retur fra Haukåsen i flatt terreng.

Turen starter fra flyplassen. Følg skogsvei langs rullebanen utover mot gårdene øvste og nedste Haukåsen. Mellom de to gårdene går skogsvei videre utover åsen. Følg denne til den går over i sti. Flott utsikt mot Fresvik og Sognefjorden.

Vetanosi

Krevende tur. Ca 10 km tur/retur fra Fodnes fergekai.

Turen starter fra fergekaien på Fodnes. Parker bilen på Manheller og ta fergen over til Fodnes. Gå utover mot neset til merket sti starter opp til venstre. God sti oppover fjellryggen. Ruta går i glissen furuskog. Det er en del skilt med lokale stedsnavn, mest kjent er nok St. Olavskjelda som har fått navnet sitt etter et sagn som sier at Olav den Hellige reid her med hesten sin, og at hesten slo hoven i bakken og fant vann. Videre oppover kommer du til Stegen (565 moh), et flott utsiktspunkt hvor man ser innover Lærdalsfjorden og ut Sognefjorden. Derifra og opp til der stien deler seg til Vetanosi og til Fagerset er det noen bratte kneiker. Det er en fin tur bortom stølen Fagerset.

Molden

Middels til krevende tur. Ca 8 km tur/retur fra Krossen.

Turen starter fra Mollandsmarki. Kjør FV 55 mot Sognefjellet og ta av mellom Hafslo og Marifjøra mot Mollandsmarki. Kjør grusvei oppover til parkering og toalettfasiliteter på Krossen. Fra parkeringen er det rødmerket god sti hele veien til toppen. På veien passerer man Svarthiller med flott utsikt utover fjorden og mot urnes på den andre sida. Fra Svarthiller svinger stien 90 grader og går i slyng forbi bratte hamrer mot toppen. Deretter flater terrenget ut og det er lett og fint fram til toppvarden på Molden, 1116 meter over havet.

Aurlandsdalen

Ca 18 km (6-9 timer) fra Østerbø til Vassbygdi.

Nydelig tur fra Østerbø til Vassbygdi. Ta bilen fra Amble Gård til Vassbygdi tidlig om morgenen. Bli med buss fra Vassbygdi til Østerbø. Bruk dagen gjennom den frodige og vakre Aulrandsdalen tilbake til Vassbygdi.

Mørkisdalen-Dulsete

Middels krevende. Ca 8 km fra parkering, 310 høydemeter.

Fin og lett tur gjennom svært frodig landskap i Mørkridsdalen. Turen byr på elvestryk, stille tjern og en koselig stølsgrend. Kjør riksvei 55 til Skjolden og ta av bilvegen tilparkeringen på Hødnevollen. Fra Dulsete kan man gå videre opp til Åsete

Dueskarvarden

Middels krevende. Ca 15 km tur/retur fra Haukåsen flyplass.

Tur med flott utsikt over Fimreitehalvøya. Starter ved flyplassen på Haukåsen. Første del går langs skogsveien til Lingesete. Derfra følger en veien utover Fimreiteåsen. Følg de røde merkene. Vær obs når den merka stien forlater veien. Kan være litt vanskelig å finne.

Gasta Design

Vi skaper lønnsame nettsider basert på Squarespace, og utviklar gjerne din visuelle identitet eller hjelper deg med digital markedsføring.

Forrige

Hagevandring med smaking av sider og eplemost